BOGDAN: «Taxi Driver» – o capodoperă cinematografică sau un film mult prea overrated?

Travis Bickle, un veteran al războiului din Vietnam, suferă de insomnie. Această problemă medicală îl dă peste cap, reușind să-și găsească o slujbă ca taximetrist de noapte, lucru care îi schimbă complet viața.   

Noaptea orașul e diferit, iar adevărata sa față iese la iveală: străzi inundate de ploaie, guri de canal care îneacă orașul cu aburi, oameni surescitați de luminile colorate ale neoanelor ș.a.m.d. Scorsese reușește prin tehnicile sale regizorale nemaipomenite să ne prezinte imaginea New York-ului anilor 70, așa cum arăta cu adevărat, un oraș plin de imperfecțiuni, departe de concepția „visului american”.   

Travis este un bărbat inadaptat. Pe parcursul filmului încearcă să se apropie de celelalte personaje și se îndrăgostește de Betsy, dar încercările sale de a duce o viață la fel ca a celorlalți eșuează. Simte că nimeni nu îl înțelege. Crede că vina nu e a lui, ci a societății. E revoltat de atitudinea pe care o au ceilalți față de el. Singurul vinovat pe care-l găsește este chiar mediul în care trăiește. Așa că Travis decide să se răzbune… 

Sursă foto: arhiva personală BOGDAN SLAB

Despre ce e vorba  

E vorba despre un nebun periculos care vrea doar să îi ajute pe cei din jur, să cunoască iubirea și să ajungă un erou. Iar societatea îl înrăiește și nu-i dă nicio șansă să aibă o viață normală. Ăsta-i Taxi Driver! 

Niciun film nu mai seamănă cu acesta. Scorsese reușește să ne prezinte latura urâtă a lumii în care trăim. În Taxi Driver nu există menajamente: lumea e un loc rece și violent. 

Filmul îți dă mult de gândit. Te va face să îți pui întrebări complexe, crede-mă. După ce l-am văzut, mintea mea avea o grămadă de întrebări fără răspuns. Ce înseamnă să fii bărbat? Societatea e cu adevărat atât de rea? De ce recurg oamenii la violență? De ce societatea creează personaje precum Travis? Ce face un om să fie erou? Și mai presus de toate: oare suntem cu toții nebuni? 

Coloana sonoră e ireală. Te face să crezi că visezi! Actorii sunt geniali: Robert De Niro (Travis), Harvey Keitel (Sport ), Jodie Foster (Iris) și mulți alții! Povestea te ține cu sufletul la gură până la final! 

Dacă te plictisești ușor, îți plac filmele simple și fără mesaj, presărate cu explozii și „gagici”, atunci mai bine nu-ți pierde timpul aici. Dar dacă-ți plac personajele complexe, poveștile intrigante de dragoste, ești un fan al psihologiei și crezi că lumea ar trebui să fie un loc mai bun, Taxi Driver e filmul perfect pentru tine.  

Travis Bickle  

Protagonistul din Taxi Driver este un personaj complex. Nu știm foarte multe despre el și îi descoperim convingerile puțin câte puțin prin acțiunile sale, monologuri și interacțiunea cu celelalte personaje. 

Sursă foto: Looper

„Veteran de război” 

Știm sigur că a luat parte la războiul din Vietnam. Faptul că e veteran de război explică faptul că îi e greu să socializeze. Astfel se justifică și insomniile sale: mai mult ca sigur suferă de stres post-traumatic. Această problemă medicală e des asociată cu insomniile sau cu veteranii de război. 

„Șoferul de taxi 

Devine șofer de taxi pentru că nu reușește să doarmă noaptea. Acest lucru îl face să descopere latura urâtă a societății. Noaptea, orașul e plin cu criminali, prostituate, violatori și pungași. Travis crede că e responsabilitatea lui să facă lumea un loc mai bun. După nopți lungi în care e martor la acte de violență, decide să ia atitudine. 

Criminal 

Lui Bickle i-a ajuns. În mintea sa, el e eroul de care lumea are nevoie. Doar el poate să mențină ordinea și să scape orașul de scursuri. După cum vezi, Travis înnebunește. Inadaptarea sa duce la grandomanie, paranoia și violență. 

Nu reușește să se integreze în societate, iar pentru asta găsește un singur motiv: e vina societății. Lumea e rea, iar el e prea bun pentru ea. Cel puțin asta e în capul său. El e nebun după aprecierea celorlalți, apreciere pentru care e gata să ucidă. 

Sursă foto: Cult Projections

Mediul > Individul  

Pune un om deștept între proști. Așteaptă îndeajuns de mult timp și nu vei mai observa nicio diferență între el și restul proștilor. Pune un prost între deștepți și, încetul cu încetul, vei vedea cum se deșteaptă. 

Mediul are o putere enormă asupra omului. Exact asta este expus în Taxi Driver. Societatea ne modelează. Iar asta se întâmplă fie că vrem, fie că nu vrem. Singura modalitate prin care am putea evita asta ar fi să ne izolăm în munți. Dar nici acolo nu scăpăm. Pentru că traiul izolat ne va forma. Mediul sălbatic ne va modela. Nu avem cum să scăpăm de efectul pe care-l are mediul asupra noastră. 

Finalul e inevitabil… 

Travis trăiește într-un oraș plin cu tâlhari și guvernat de corupție. E dezgustat de ceea ce vede noaptea pe străzi. El vrea să curețe totul, să spele orașul de durere și de păcate. Nu e de mirare că se transformă într-un criminal. 

De aceea recurge la acțiunile extreme din final. Pentru șoferul de taxi, societatea e un mediu infect, plin cu ipocriți. Legea nu e respectată, autoritățile nu fac nimic iar politicienii nu rezolvă problemele orașului. Încercarea sa de a-l asasina pe Charles Palantine e cauzată de ura pe care o resimte pentru societate. Betsy îl refuză și, pentru protagonist, devine o ipocrită care face parte din același sistem infect pe care Palantine vrea să-l conducă. 

Iris, fata de 12 ani pe care el vrea să o salveze, s-a obișnuit cu mediul în care trăiește și s-a împăcat cu condiția ei. Ea nu vrea să fie salvată și nu are nevoie de protagonist; de fapt, e alegerea ei să rămână „fata lui Sport”. Iar asta îl rănește. Travis vede altfel lucrurile. El e convins că Sport o ține captivă și că societatea e de vină pentru soarta lui Iris. 

„Mașină de ucis”  

Protagonistul devine o mașină de ucis. Societatea îl înstrăinează și nu vrea să aibă de-a face cu el. Pur și simplu nu-și găsește locul nicăieri. Convingerile sale îl transformă într-un criminal violent. În mintea lui, el e eroul; el e singurul care poate face o schimbare. Așa că se înarmează până în dinți și comite masacrul din finalul filmului. 

Travis e nebun. Crede că este un super-erou care va curăța societatea. De fapt este un maniac care, din cauza incapacității sale de a socializa, învinuiește întreaga societate pentru nedreptățile de pe străzi. 

Povestea inadaptatului 

Protagonistul din Taxi Driver ajunge să urască societatea. Pe parcursul filmului vedem cum dezvoltă o ură profundă pentru femei, oameni de culoare și politicieni. Ura sa e justificată de faptul că, în concepția lui, aceste lucruri îi provoacă suferință. 

De fapt, își provoacă singur suferință. Betsy alege să iasă cu el la o întâlnire, dar Travis o dă în bară. Șoferul de taxi are ocazia să vorbească cu senatorul Palantine și îi place de el, la început. După ce Betsy nu vrea să mai aibă de-a face cu protagonistul, acesta ajunge să-l urască pe senator. De unde până unde dușmănia față de senator? 

Modelul lui Betsy este Palantine. Ei bine, Travis ar vrea ca el să fie modelul ei. Protagonistul nostru egoist suferă din cauza faptului că ajunge un nimeni pentru femeia visurilor lui. Deși vina îi aparține, el i-o pasează senatorului. Deodată, politicianul e de vină! 

Exteriorizarea furiei 

Travis Bickle este un inadaptat. Toate problemele sale par să vină din exterior, dar de fapt, vin din interior. Cum așa? 

Nu reușește să își facă prieteni. Nici măcar cu ceilalți taximetriști nu se înțelege de minune. Are parte de eșecuri în dragoste și trăiește singur în apartamentul său murdar. Îi e imposibil să se integreze în societate. Îi e imposibil să fie „normal”. 

Putem acorda o parte din vină societății și normelor sociale. E drept, orașul în care trăiește nu-i acordă prea multe șanse la o viață normală, dar asta nu justifică acțiunile sale extreme. Din cauza urii sale pentru comunitatea din care face parte și a furiei față de oamenii de joasă speță, ajunge un criminal periculos. 

Își exteriorizează furia prin violență. Ura sa duce la schimburi de focuri brutale. Travis încearcă să-l asasineze pe Palantine și ucide trei proxeneți.  

De ce povestea din „Taxi Driver e plauzibilă 

Oameni cu eșecuri în dragoste. Lumea pe care ne-o prezintă Scorsese e mai reală decât pare. De ce? Pentru că este lumea noastră. Trăim în aceeași societate ca cea din film: plină de oameni răi, suferință și violență. 

Scorsese reușește să exagereze, totuși. Cum face rezigorul asta? Ei bine, pune-ți întrebarea următoare, te rog. Ce personaj pozitiv apare în film? Exact! Niciun personaj nu este fără defecte. Niciunul nu e „eroul” poveștii. Până și Betsy care e descrisă ca fiind pură și inocentă se transformă într-un om cu suflet rece care nu vrea nici măcar să mai audă de Travis. Iris, tânăra prostituată, are de mai multe ori șansa să scape și să-și schimbe viața – dar nu o face. Taxi Driver este o poveste fictivă. E o minciună, practic. Palantine nu a existat. Nici Betsy sau Iris. Travis nu e real. Ceea ce e înfricoșător este că alți oameni care seamănă cu el au existat. Și vor continua să existe atâta vreme cât societatea modernă există. 

Povestea este verosimilă deoarece lucruri ca acestea s-au întâmplat de zeci, dacă nu chiar sute de ori. Persoane aduse în pragul nebuniei. Asasinate politice. Inadaptați care recurg la violență pentru a se exterioriza. 

Eroul-criminal 

El crede că e un sfânt. Crede că e un „cowboy”, un justițiar neînțeles. Ce-i drept, proxeneții ajung să fie pedepsiți. Dar făcând „dreptate”, Travis devine un criminal. Devine ceea ce a vrut să distrugă. 

Finalul din Taxi Driver ne arată ce s-a întâmplat după masacrul din bloc. Oare a fost arestat? Oare a murit? După ce Travis a fost grav rănit și a ucis trei proxeneți… poliția a decis să-l lase în libertate. Nici tentativa de asasinare a senatorului nu este pedepsită. Ba mai mult, protagonistul ajunge să fie ridicat în slăvi de presă. Devine un erou în ochii orășenilor. Părinții micuței Iris îi mulțumesc personal pentru că a salvat-o pe fiica lor. 

Până și Betsy ajunge să-l admire. Cei doi se întâlnesc în taxi o ultimă oară, înainte de încheiere. Travis ajunge eroul care a visat să fie. 

Ori asta, ori e mort… 

E posibil ca șoferul de taxi să fi fost ucis în timpul schimbului de focuri. Ceea ce se întâmplă după masacru pare rupt din alt film. Atmosfera e prea veselă iar Travis devine obiectul admirației tuturor. Majoritatea celor care au vizionat filmul spun că finalul e doar o fantezie și că Bickle a murit sau a fost arestat. 

Eu unul nu sunt de acord. Am altă părere. Vezi tu, îmi place să cred că, deși e un criminal, Travis supraviețuiește și e văzut ca un exemplu. Doar o societate ipocrită și detestabilă ar ridica în slăvi un criminal. 

Poți să crezi că e un criminal – sau poți să-l vezi ca fiind un erou. 

În final, Travis e pur și simplu om: nimic mai mult, nimic mai puțin. E un om care a făcut greșeli, care a luat vieți și care voia un singur lucru: să fie apreciat. Ar fi vrut să fie un erou. Dar a devenit un criminal…    

Așadar, revenind la întrebarea de la începutul articolului, este Taxi Driver o capodoperă cinematografică sau doar un film supraapreciat? Care e părerea ta? 

BOGDAN SLAB

BOGDAN SLAB

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: