Mult ne fericeşte sufletul aista ispravă!

În perioada 2-5 iunie 2018, echipa proiectului „Bisericile de lemn din Ţara Beiuşului – Tezaur arhitectural al judeţului Bihor” a liceului nostru a participat la Galaţi la etapa naţională a Concursului Interdisciplinar „Cultură şi Civilizaţie în România”, unde a câştigat locul I la secţiunea Monografii Istorice Locale.

Noi suntem Andrei Oros (XI D), Raul Bejinaru (XI A) şi George Pojega (XI A), echipa proiectului cultural „Bisericile de lemn din Ţara Beiuşului – Tezaur arhitectural al judeţului Bihor”, care a reprezentat patrimoniul bihorean în faţa întregii ţări în cadrul Concursului Naţional de Cultură şi Civilizaţie. Coordonaţi de domnul profesor de religie şi istorie Cosmin Bogdan şi doamna profesoară de ştiinţe socio-umane Lilla-Adel Sandor, am prezentat monografia noastră istorică şi proiectul de conservare ce o însoţeşte, la Galaţi.

Jurnal

„2 Iunie: Am plecat din faţa şcolii noastre la ora 5 dimineaţa, cu microbuzul, care ne-a ajutat să transportăm voluminoasa şi nepreţuita recuzită pentru prezentarea noastră. Ne-am armonizat rapid cu realitatea unui drum de 12 ore, prin care urma să străbatem de-a lungul întregul spaţiu carpato-danubiano-pontic. În timpul călătoriei am fost martorii priveliştilor stupefiante ce compun plaiul mioritic. Ajunşi cu bine la Galaţi, oraşul-port de pe Dunăre, pe la ora 17, am urmărit spectacolul folcloric ce deschidea Concursul Naţional, orchestrat în Aula Magna a Universităţii „Dunărea de Jos”, un moment cu adevărat minunat. Tot atunci s-a stabilit, prin extragere la sorţi, ordinea intrării echipajelor în concurs, iar noi, judeţul Bihor, am nimerit să avem a 16-a prezentare din 30, în ziua următoare. Apoi, am fost cazaţi la internatul şcolar din campusul Colegiului de Industrie Alimentară „Elena Doamna”, loc care ne-a plăcut foarte mult. Astfel, se încheie mult-aşteptata zi de 2 iunie, cu armonici joviale.”

„3 Iunie: Matinali, ne-am concentrat asupra repetiţiilor finale pentru prestaţia noastră, ce va avea loc la ora 14 în sala de spectacole a Colegiului ce ne găzduia. Toate echipele am fost programate în această singură zi. Stăpâni atât pe partea de teorie, cât şi pe partea de prezentare a proiectului nostru, căci piesa noastră de teatru istoric ce acompania prezentarea ne era deja în sânge, am înaintat ardeleneşte, verde, pe scenă. Cu fireştile mici emoţii, am desfăşurat o performanţă pentru care am lucrat atât de mult. Am executat piesa de teatru cu măiestrie şi am performat un moment absolut nebunesc de improvizaţie, care ne-a plăcut enorm. George şi-a jucat personajul cu un realism extraordinar, natural – magistral. Urmând prezentarea verbală pe suport vizual-digital al proiectului nostru de conservare, am încheiat apoteotic momentul nostru, deşi puţin peste limita de 15 minute…, iar asta înseamnă că s-au dus nişte puncte. Eram încrezători totuşi, am riscat cu mintea limpede şi în puterea noastră reală. Am vrut să fim siguri că tot ceea ce spunem este de o claritate cristalină, că oferim o incursiune comprehensivă, exhaustivă în proiectul nostru, aşa că am riscat la final cu un discurs „Freestyle”. S-a întâmplat ceva unic în cadrul acestui Concurs: ne-au fost adresate laude şi aprecieri pe loc, din partea prezidiului. Ne-am bucurat foarte mult de faptul că i-a fost recunoscut talentul şi rolul lui Raul, artistul şi enciclopedia umană de istorie şi simbolistică. Astfel, bucuroşi, revărsând de adrenalină şi voie bună, ne-am dedicat restul zilei odihnei şi am finalizat-o, doar noi cinci, explorând oraşul Galaţi şi la o masă de neuitat pe un vapor rupt din oglinda Dunării, iar ziua de 3 iunie a intrat în istorie.”

„4 Iunie: Toţi participanţii la Concursul Naţional ne-am îmbarcat pe mai multe autocare şi am purces spre mai multe obiective culturale de seamă ale judeţului Galaţi. Am vizitat Mănăstirea Vladimireşti, unde măicuţele ne-au primit la masă, cu bucate doar din grădinile şi munca lor. Am călătorit apoi la Mănăstirea Buciumeni, unde am primit o lecţie de istorie specială, în faţa Altarului din Pădurea de Stejari. A urmat vizita la Biserica Banu din comuna Nicoreşti, unde am fost primiţi cu gustări şi am explorat un muzeu minunat. Am încheiat circuitul nostru la Tecuci, la Muzeul de Istorie „Teodor Cincu”, un loc exchizit de istorie şi cultură locală şi naţională. Reveniţi seara la Galaţi, am fost cinstiţi cu toţii cu o serată clasică, doar a tinerilor, unde am ascultat muzică bună şi ne-am simţit formidabil. Obosiţi, dar împliniţi, am urat dăinuire zilei de 4 iunie.”

„5 Iunie: Ultima zi a Concursului. Inimile noastre căutau să ştie dacă le-am asprit cu folos sau nu. Iar da…foarte simplu, direct, fără tam-tam, am aflat că noi ne aflăm în vârful clasamentului secţiunii noastre, fiind urmaţi pe locul II de Bucureşti, locul III Cluj, iar Menţiune, judeţul Alba. Am putut doar să surâdem, eram fericiţi, dar ştiam că asta nu înseamnă nimic – munca noastră nu se opreşte aici. Am fost mulţumiţi de noi înşine, şi chiar uimiţi, deoarece s-a manifestat o justiţie cosmică în clasament, chiar dacă nu a fost invocată niciodată înainte. Festivitatea s-a desfăşurat frumos, solemn, iar după aceasta am purces din nou, la alte 12 ore de călătorie, spre acasă. Această zi revelatoare de 5 iunie s-a finalizat spiritual în 6 iunie, ora 2 noaptea, când am ajuns cu bine înapoi la şcoală.”

„6 Iunie: Hodină, că mai avem mult de lucru după.”

Aceste biserici de lemn sunt semnul nostru şi moştenirea voastră! – îndemnul echipei de proiect către întreaga suflare română.

„Să fiţi mândri, fraţii mei, că io-s mândru de voi, iară Dumnezeu să ştiţi că ţine pază la oamenii Lui, şi păzeşte rodul lor!” – pasaj din replicile lui David Zugravul, interpretat de Raul Bejinaru în piesa de teatru marca Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea: „Limba Noastră, Legea Noastră, Locul Nostru…Bisericile Noastre de Lemn.”