ALEX & EMILIA: Postul în religia greco-catolică

După cum știți, pe site-ul LOGO PAPER au apărut mai multe materiale legate de postul Crăciunului în religia ortodoxă. Revenim cu un alt text, tot despre postul Crăciunului, dar de această dată în alte religii.

O primă declarație o avem din partea dlui Eugen Ivuț, reprezentant al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea.

„Postul în Biserica Greco-Catolică este reţinerea totală sau parţială de la anumite alimente şi băuturi, pe un timp mai lung sau mai scurt, în scop religios-moral. Această reţinere de la mâncăruri şi băuturi trebuie să fie însoţită de reţinerea de la gânduri, cuvinte şi fapte rele, ceea ce înseamnă că postul trupesc trebuie să fie însoţit de postul sufletesc.

Eugen Ivuț, reprezentant al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea

Prin lege divină, toţi credincioşii sunt chemaţi la post şi penitenţă.

Primele prescripţii privitoare la post le găsim în documentele primare ale Bisericii, în Didache cap. VIII, fixând obligativitatea postului săptămânal în zilele de miercuri şi de vineri, înlocuind astfel postul iudaic din ziua de luni şi joi. Zilele de post de miercuri şi de vineri sunt legate de anumite evenimente din viaţa Mântuitorului.

În religia greco-catolică există mai multe tipuri de post. De exemplu avem ajunul sau postul total este abţinerea de la orice mâncare sau băutură, pe un timp determinat (în practică până după ora amiezii sau orele 15). Se mănâncă o singură dată în zi, fără carne, lapte şi ouă. Postul aspru (xirofagia) este abţinerea de la carne, lapte şi ouă, consumându-se numai hrană uscată (pâine, fructe şi legume). Postul comun (obişnuit) este postul în care se admite consumarea mâncărurilor gătite de post, excluzându-se carnea şi grăsimile de origine animală. Este permisă consumarea peştelui, vinului, untdelemnului, ouălor şi produselor lactate. În postul Naşterii Domnului (postul Crăciunului) se ţine post comun.”

European Music Festival, editia a III-a, Oradea, 2018

Dezlegările de post sunt miercuri şi vineri (hârţi) se fac: de la Crăciun până în Ajunul Bobotezei,în Săptămâna Vameşului şi a Fariseului, în următoarele sărbători: Crăciun, Bobotează, Sfinţii Trei Ierarhi, Întâmpinarea Domnului, Bunavestire, Sfântul Gheorghe, Sfinţii Constantin şi Elena, Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, Sfântul Ilie, Schimbarea la Faţă, Adormirea Maicii Domnului, Naşterea Maicii Domnului, Sfântul Dumitru, Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril, Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, Sfântul Nicolae, în ziua hramului bisericii, iar copii până la vârsta de 14 ani, bolnavii şi bătrânii. Bolnavilor şi bătrânilor li se recomandă în zilele de ajun să ţină măcar postul comun. Cei care din binecuvântate pricini nu pot ţine ajunul şi postul prescris, pot cere dezlegare de la parohul sau confesorul propriu.

au consemnat ALEX DAVID și EMILIA POPA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: